Konseptet 'turistdestinasjon' er både uklart og omstridt, men det fortjener en grundig behandling. Til tross for sine ustabile egenskaper, er 'destinasjon' et sentralt og meningsfylt begrep for alle aktører innen turisme, inkludert turister, turoperatører, politikere samt studenter og forskere på området. Denne antologien utforsker ulike tilnærminger og diskurser knyttet til utviklingen av turistdestinasjoner, med fokus på hvordan disse formidles, formes og omformes over tid. Boken avslører både dominerende og alternative perspektiver på feltet. Forfatterne viser hvordan turistdestinasjoner er kommersielle, men samtidig dypt forankret i sosiale strukturer; de er både materielle og territoriale, samtidig som de er sosialt konstruerte. Produksjonen av turistiske merkevarer og bilder er essensiell, men også gjenstand for debatt. Disse spenningene blir utdypet gjennom paradigmatisk diskusjon og en rekke casestudier fra den nordlige halvkule. Kapitlene i boken gir en omfattende innsikt i kompleksiteten ved reiselivsutvikling.