Denne innføringsboken gir leserne en solid forståelse av turisme og tilhørende industrier, inkludert hvordan destinasjoner utvikles, markedsføres og forvaltes, samt hvordan turisme påvirker lokalsamfunn, miljøer og økonomier. Forfatterne tar for seg sentrale problemstillinger som påvirker turismen i det 21. århundre, som bærekraft, klimakrisen, globalisering, fellesskap, teknologi, miljø og delingsøkonomi. Boken er fullt oppdatert med hensyn til Covid-19-pandemien og dens betydelige, og i noen tilfeller varige, påvirkninger på turistnæringen. Den inneholder nye mini-case-studier og internasjonale casestudier fra land over hele verden, inkludert USA, Saudi-Arabia, India, Kina, New Zealand, Australia, Namibia og Storbritannia. Boken diskuterer de nyeste trendene innen transport, gjestfrihet, attraksjoner og reiseliv, og inneholder eksempler fra store turistfirmaer som Trip.com, TUI og Airbnb. Den er godt egnet for studenter som er nye på området.