Boken "Traffic" av Ben Smith utforsker opprinnelsen til informasjonsalderen preget av desinformasjon. Denne ærlige beretningen tar oss bak kulissene til konkurransen mellom to kjente aktører innen online medier, Jonah Peretti fra HuffPost og Buzzfeed, og Nick Denton fra Gawker Media. I sin ivrige jakt på oppmerksomhet i stor skala bidro de til å slippe løs de mørke kreftene som senere skulle prege internett og det amerikanske samfunnet. Historien foregår i Soho tidlig på 2000-tallet, etter det første dotcom-krasjet, men før teknologigiganter som Google, Apple og Facebook virkelig fikk fotfeste. I denne perioden så det faktisk ut som New York City kunne bli teknologisk sentrum, i stedet for Silicon Valley. Innenfor noen få kvartaler jobbet Dentons humoristiske og radikale team i Gawker-imperiet parallelt med Perettis lysere gruppe i HuffPost og Buzzfeed for å bygge grunnlaget for det virale internettmediet. Dette var teknologienes uskyldige tid: Den gamle etableringen var blitt diskreditert av Irak-krigen, men digital nyhetsformidling var i ferd med å forandre spillet. "Traffic" forteller historien om denne transformative perioden, fra den første eksplosjonen av oppmerksomhet til de langsiktige konsekvensene, som et budskap om hvordan oppmerksomhet har blitt den nye oljen.