Trafikkpedagogikk av Jarl Ove Glein, Ståle Lødemel
Produktbeskrivelse
Boken 'Trafikkpedagogikk' er en verdifull ressurs for alle som er involvert i bilføreropplæring, inkludert studenter innen trafikklærerutdanning, erfarne trafikklærere, førerprøvesensorer og andre profesjonelle innen trafikk- og føreropplæring. Hensikten med boka er å kvalitetssikre og styrke undervisningen av bilførere. De innledende kapitlene gir en grundig innføring i pedagogikkens kjerneområder, med en spesiell vekt på hvilke temaer og prioriteringer som gjør seg gjeldende i føreropplæring sammenlignet med annen lærerutdanning. Forfatterne presenterer en helhetlig tilnærming til instruksjon og ferdighetslæring, som danner et solid fundament for de påfølgende kapitlene. Videre tar boka for seg essensielle aspekter ved trafikkpedagogikk, inkludert undervisningsmetoder, læringsutbytter, utforming av læremål, tidsbruk, stoffmengde og vurdering. Den belyser også hvordan man kan organisere og gjennomføre undervisning på en effektiv måte. En viktig problemstilling for urteineropplæring er å skape en god balanse mellom instruksjon og veiledning, samt å navigere i den ofte uklare grensen mellom disse tilnærmingene. Bokas avsluttende kapitler fokuserer på de fire trinnene i føreropplæringen og gir praktiske didaktiske verktøy for undervisere.