Curating Contemporary Music Festivals – A New Perspective on Music's Mediation
Produktbeskrivelse
Samtidsmusikk, på lik linje med andre kunstformer, står overfor en økende tilstedeværelse av «kuratorer» som har tatt eierskap til alt fra festivaler til spillelister. Men hva innebærer egentlig denne rollen, og hvilket arbeid utfører disse kuratorene? I sin bok, henter Brandon Farnsworth inn perspektiver fra kuratorstudier, festivalstudier og musikkvitenskap for å utvikle en teori som forklarer kuratoriske praksiser innen moderne musikk. Han argumenterer for at disse praksisene kan være en vei til å gjenopprette musikkens sosiale relevans, som har avtatt over tid. Boken tar for seg to casestudier - München Biennale for Ny Musikkteater og Maerzmusik-festivalen ved Berliner Festspiele. Gjennom en tverrfaglig tilnærming setter Farnsworth disse festivalene inn i en større historisk kontekst for kuratorisk praksis, og illustrerer hvordan kuratoriske metoder kan påvirke og forme opplevelsen av samtidsmusikk.