Transformative Sustainability Education av Elizabeth A. (Institute of Sustainable Futures University of Technology Sydney Australia) Lange
Produktbeskrivelse
Boken 'Transformative Sustainability Education' av Elizabeth A. Lange presenterer prinsippene og praksisene for en transformativ tilnærming til bærekraftig utdanning gjennom en relasjonell tenkemåte. Lange argumenterer for en ny måte å tenke på når det gjelder miljø- og bærekraftutdanning, som innebærer å revurdere den vestlige kunnskapsforståelsen og skape rom for en åpen diskusjon om de samfunnsstrukturene som bidrar til klimaendringer, miljømessige utfordringer, økonomiske problemer og sosiale ulikheter. Boken fremhever betydningen av urfolks og livsbejaende kulturer, og tar for seg utdanningsteori, transformasjonsopplevelser fra voksne lærere, samt sosiale og økonomiske kritikker og visjoner fra endringsskapere. Hver kapittel inneholder en sterk pedagogisk komponent, med inngangspunkter for lærere samt kroppslige praksiser og eksempler på handling på mikro, meso og makronivå vevd inn. Totalt sett presenterer boken en relasjonell tilnærming til transformativ bærekraftutdanning som henter inspirasjon fra posthumanistisk teori, prosestenkning, relasjonell ontologi og avkoloniseringsteori.