Boken 'Transforming Practices' av Stephen Kemmis utforsker hvordan individer kan bidra til å forandre verden ved å endre sine egne praksiser, samt de rammene som former disse praksisene. Den gir et autoritativt, omfattende og moderne perspektiv på teorien om praksisarkitekturer. Gjennom å presentere eksempler fra mange års forskning utført av medlemmer av det internasjonale forskningsnettverket Pedagogy, Education, and Praxis, som spenner over Australien, New Zealand, Finland, Norge, Sverige, Nederland, Colombia og Karibien, gir boken leserne en dypere forståelse av hvordan praksis og samfunn interagerer. Boken fungerer også som en nyttig ressurs for forskere som ønsker å sette seg inn i bruken av teorien om praksisarkitekturer, og inneholder tabeller som fasiliterer analyse av ulike praksiser, i tillegg til tydelige eksempler som støtter opp under forståelsen og anvendelsen av teorien. Med dette pedagogiske fundamentet gir boken en solid innføring i hvordan teorien har blitt anvendt i undersøkelser av sosial og utdanningspraksis.