Når små barn begynner i lovpålagt utdanning, har de ofte allerede vært gjennom en rekke ulike utdanningsmiljøer, fra tidlig deltakelse i barnegrupper til tilknytning til lekestuer eller barnehager. Hver av disse opplevelsene kan ha en betydelig innvirkning på barnas evne til å tilpasse seg og lære. "Transitions in the Early Years" utforsker barnas erfaringer med personlige og faglige overganger i tidlig barndom. Forfatterne, som alle er anerkjente akademikere innen tidlig barndomsutdanning med internasjonal stake, baserer seg på sin forskning fra Europa, Oseania og USA for å undersøke flere viktige temaer, inkludert: * det ideelle læringsmiljøet og passende pedagogiske metoder for små barn * hvordan barn, foreldre og pedagoger håndterer overgangen fra hjemmet til de første utdanningsinnstillingene * hvordan fagfolk kan støtte og styrke barn gjennom overganger. Boken belyser ulike perspektiver fra barn, foreldre og tidlige utdanningspedagoger, og inkluderer også eksempler fra case-studier for å illustrere temaene.