I dagens samfunn har den frie markedsmodellen blitt ansett som det aksepterte idealet for offentlig sektor. Politikerne fra alle partier kjemper for å spre denne tankegangen, noe som har ført til betydelige investeringer i 'forbedring' av offentlig sektor, økt 'kundeverdi' og en rekke nye målsettinger – alle tilsynelatende for å skape bedre tjenester. Likevel er erfaringen vår at situasjonen knapt har endret seg. Dette skyldes at myndighetene har investert i gale områder. Troen på mål, insentiver og inspeksjon; troen på stordriftsfordeler og felles back-office tjenester; og troen på 'leveranse-doktrinen'... disse ideene er fundamentalt feilaktige og har vært ryggmargen i regjeringens forsøk på å reformere offentlig sektor. I denne boken gir John Seddon en grundig analyse av endringene som er gjort innen flere tjenester, som for eksempel boligstøtte, sosialomsorg og politi. Hans beskrivelser kan nesten virke utrolig, men de ville ha vært mer underholdende om de ikke var mulige forklaringer på sløsing med våre skattepenger. Seddon argumenterer for en Systems Thinking-tilnærming som et alternativ til den nåværende situasjonen, og tilbyr et nytt perspektiv for å forstå og forbedre offentlig tjeneste.