Trip-hop representerer noe av det beste innen musikk fra 1990-tallet, men det var også et av tiårets mest avslørende dårlige ideer. Denne boken dokumenterer musikken og dens ledende artister, og er fylt med anbefalte låter, essensielle spor, fantastiske remikser og underkjente album. Som Spectrum Culture bemerker: "Dine spillelister vil snart være overfylte." Musikkens sjel var en rus av beats, bass og vokal. Den dukket opp i kjølvannet av de sosiale spenningene på slutten av 1980-tallet, som en del av hip-hop-kulturens fremvekst til global dominans. Den bar med seg innovasjonene fra den jamaicanske soundsystem-kulturen, den søte tilflukten av Lovers Rock, gleden fra klubbjazzens dansegulv og post-rave chill-out-rom. Den fikk mainstream-status med artister som Massive Attack, Portishead, Tricky, DJ Shadow, Kruder & Dorfmeister og Björk; sammen med plateselskap som Ninja Tune og Mo’ Wax. Til kunstnernes fortvilelse ble musikken merket med en tåpelig etikett og pakket inn som musikk for boutique- og lounge-miljøer, noe som gjorde den mer respektabel med priser og anerkjennelse. Men musikkens beste sider er fortsatt uovertruffen.