Hvordan fungerer reklame? Må den tiltrekke seg bevisst oppmerksomhet for å formidle et 'Unique Selling Proposition'? Eller insinuerer den følelsesmessige assosiasjoner inn i det underbevisste sinnet? Kanskje handler det bare om å være kjent, eller muligens noe helt annet? I "The Anatomy of Humbug" presenterer Paul Feldwick en radikal ny tilnærming til hvordan vi forstår reklame. Han påpeker at alle teorier om reklames virkemåte har sine bruksområder – samtidig som de kan være farlige dersom de tas altfor bokstavelig som sannhet. Feldwick analyserer de historiske røttene til våre vanlige, og ofte motstridende, oppfatninger om reklame, med sikte på å åpne opp for en mer fleksibel, kreativ og effektiv tilnærming til dette fascinerende og komplekse feltet av menneskelig kommunikasjon. Gjennom innblikk fra alt fra 1800-tallets showmann P.T. Barnum til 1900-tallets kommunikasjonsteoretiker Paul Watzlawick, samt innflytelsesrike reklamemakere som Bernbach, Reeves og Ogilvy, argumenterer Feldwick for at reklamebransjen kun vil kunne takle sine utfordringer ved å forstå dybden og kompleksiteten i dette feltet.