Troubling Educational Cultures in the Nordic Countries
Produktbeskrivelse
Skolen spiller en avgjørende rolle i barns og unges utvikling av identitet og selvforståelse. Gjennom skolegangen formas elevenes syn på seg selv som lærende individer og som medlemmer av samfunnet. I tillegg har skolen betydelige konsekvenser for deres fremtidige livsmuligheter, da den veileder dem mot spesifikke karriereveier og former deres forståelse av verden og deres plass i den. De nordiske landene har tradisjonelt vært ansett som forkjempere for rettferdig og lik utdanning, men det gjenstår fortsatt mye før alle elever kan realisere sitt fulle potensial. Ungdom fra arbeiderklassen, etniske minoriteter eller med spesielle utdanningsbehov blir fortsatt oftere ledet mot kultursensitive og ofte mindre anerkjente utdanningsveier. Skolene bidrar fortsatt til å forsterke heteronormative, ableistiske og koloniale forståelser av verden. Denne boken analyserer, utfordrer og problematiserer dagens utdanningskulturer i de nordiske landene, samt de komplekse og unike betydningene som knyttes til dem.