Boken "Young Peoples' Life And Schooling In Rural Areas" undersøker de langsiktige ulikhetene mellom by og land i Sverige, et fenomen som også preger mange andre land. I dag opplever mange landsbyer en nedgang i både økonomisk verdi og kulturell kapital, noe som har betydelige konsekvenser for utdanningssystemet. Skolene i rurale strøk kjemper for å overleve, og i stedet for å fungere som en vei til sosial mobilitet og likestilling, kan de nettopp forsterke eksisterende ulikheter og skape fremtidige utfordringer for de unge. Boken fremhever de spesifikke forskjellene mellom ulike typer rurale områder og hvordan innbyggerne reagerer og motsetter seg den nåværende situasjonen. Til tross for variasjonene, kan man utlede konsistente mønstre som preger utdanning og mobilitet i disse områdene. Forfatteren tar opp hvordan forskjellige sosiale grupper og steder har sine egne unike former og mønstre for mobilitet, der tilgjengeligheten av utdanning er en betydelig faktor. Mange unge mennesker synes å være fanget i sine avtagende lokalsamfunn og opplever en dyp følelse av alienasjon. Denne boken gir et gripende blikk på de utfordringene unge møter i følge med utdanningssystemet i rurale områder, og kaster lys over de sosiale dynamikkene som former deres liv.