«Tuning the World» av Fanny Gribenski utforsker den ukjente historien om hvordan den musikalske tonen A 440 endte opp som den globale standarden. Denne tonen, som nå er vanlig akseptert som referansepunkt for musikere i den vestlige verden, ble først standardisert under en internasjonal konferanse i 1939. Vedtakelsen av A 440 som norm var resultatet av flere tiårs forhandlinger mellom ulike land, der et mangfold av utøvere, komponister, diplomater, fysikere og lydteknikere deltok. Selv om det er stor bevissthet rundt variasjonene i musikalske toner over tid, som ved bruken av lavere frekvenser for å fremføre tidlig musikk, har ingen studier tidligere klart å forklare oppkomsten av dagens konsertstemning. I denne boken trekker Gribenski på en rik variasjon av tidligere uutforskede arkiver, samt en unik kombinasjon av musikkologiske perspektiver, transnasjonal historie og vitenskapsstudier, for å avdekke hvordan A 440 ble den globale normen. «Tuning the World» demonstrerer den estetiske, sociale og kulturelle betydningen av denne standardiseringen.