I "Skibsværfternes historie" får leseren et engasjerende blikk inn i den rike historien til Danmarks verftsindustri gjennom 1900-tallet. I en tid da tusenvis av menn – og senere også mange kvinner – var ansatt i en industri som formet landets nasjonale identitet, ble det i over 150 år produsert skip av jern og stål i nesten alle større kystbyer i Danmark. I dag står mange av disse verftene stille, enten revet ned eller ombygd til andre formål. Denne boken gir liv til fortellingen om en tid da skip ble bygget med hender og hjerter. Historien starter i 1912 med B&W, det danske verftet som bygget det første oceangående skipet i verden drevet av dieselmotor, noe som la grunnlaget for Danmarks internasjonale ledende posisjon innen produksjon av både skip og skipsmotorer i løpet av hele århundret. Boken tar leseren med helt frem til 2006, da Lindø-verftet bygde det som på den tiden var verdens største containerskip, det imponerende 400 meter lange Emma Mærsk. Dessverre måtte også Lindø stenge dørene bare seks år senere, som det siste av de store danske verftene. Gjennom tekst og bilder gir "Skibsværfternes historie" et unikt innblikk i en viktig del av Danmarks industrihistorie.