Produktbeskrivelse
Boken 'Tverrprofesjonell samhandling og teamarbeid' gir en grundig innføring i de utfordringene helse- og velferdstjenestene står overfor, samt hvordan organisatoriske barrierer, kultur og verdier spiller en avgjørende rolle i samhandlingen. Den adresserer essensielle prinsipper som tverrprofesjonell kommunikasjon, rolleforståelse, refleksivitet, teamarbeid og gjensidig respekt, som alle er fundamentale for å oppnå en effektiv samhandling med pasienter og brukere i sentrum av hjelpearbeidet. I løpet av boken følger vi et fiktivt individ som fungerer som både pasient i helsetjenesten og mottaker av sosialfaglige velferdstjenester. Dette gir leseren en unik mulighet til å se hvordan ulike profesjonsgrupper kan samarbeide for å ivareta pasientens og brukerens beste, samtidig som det belyser utfordringene som kan oppstå i slike samarbeid. Målgruppen for boken inkluderer studenter innen helse- og sosialfaglige profesjonsutdanninger. Dette omfatter 3-årige bachelorprogrammer og lengre utdanninger på 5-6 år, i henhold til nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS). Eksempler på relevante utdanninger er audiografutdanning, barnevernspedagogutdanning, bioingeniørutdanning, ergoterapeututdanning, farmasøytutdanning, fysioterapeututdanning, klinisk ernæringsfysiologutdanning, medisinutdanning, optikerutdanning, ortopediingeniørutdanning, paramedisinerutdanning, psykologutdanning, radiografutdanning, sosionomutdanning, sykepleierutdanning, tannlegeutdanning, tannpleierutdanning, tannteknikerutdanning og vernepleierutdanning. Boken er også av stor betydning for undervisere i helse- og sosialfag, samt helse- og velferdspersonell som jobber med kontinuerlig utvikling av sin samhandlingskompetanse.