I "Typewriters, Bombs, Jellyfish" tilbyr Tom McCarthy en samling av femten skarpe essays som strekker seg over et tiår og avdekker hans unike kritiske perspektiv og litterære innsikt. Boken tar oss med på en reise gjennom et variert landskap av emner, fra været sett som en kommunikasjonsform, til Gerhard Richters malerier og David Lynchs filmverker. McCarthy undersøker også Patty Hearst som en ikonisk skikkelse av revolusjonær seksualitet, samt de fortsatt radikale konsekvensene av etablerte litterære mesterverk som "Ulysses", "Tristram Shandy" og den lite kjente, men mesterlige arbeideren Alexander Trocchis mørkt vakre "Cain's Book". I det lengre essayet "Recessional" tar han for seg tidens rolle i skriving, og hvordan skriving kan skape en ny, uavhengig tidsoppfatning, forskjellig fra institusjonell tid. I det tankevekkende essayet "Nothing Will Have Taken Place" hopper McCarthy fra Mallarmé og Don DeLillo til Zidane og hans kunstneriske ferdigheter, hvor han stiller spørsmål ved forholdet mellom kunst og tid.