I Danmark er opphold i ulike institusjoner blitt en del av barndommen for over 95 % av oss. Mange tilbringer tid i vuggestuer, børnehaver, aldersintegrerte institusjoner eller dagpleje før skolestarten. Men hva er opprinnelsen til denne sammenhengen mellom familien, barneinstitusjonene og skolen? Hvorfor oppsto dette fenomenet, og hvordan har det utviklet seg over tid? Denne boken, "Pædagogprofessionens historie og aktualitet", gir en dypere forståelse av pædagogprofessionens utvikling i en dansk historisk kontekst. Den belyser hvordan profesjonen har blitt formet gjennom endringer i synet på barn og familier, fattigdom, klassekamp, kjønn og kvinners rettigheter, befolkningspolitikk, samt helse-, sosial- og familiepolitikk – i essens, statens forhold til barn i befolkningen. I dette verket skisseres de lange linjene i historien til barnahager og pedagogisk virksomhet, fra de tidligste asyler på 1820-tallet og de første børnehaver som ble etablert i 1871, til de tidligste utdanningstiltak rundt 1900, videre til Dagtilbudsloven fra 2007 og den nyeste reformen av pædagogutdanningen i 2014.