Entrustable Professional Activities and Entrustment Decision-Making in Health Professions Education
Produktbeskrivelse
Siden årtusenskiftet har kompetansebasert utdanning (CBE) blitt en ny standard for opplæring innen helseprofesjoner i mange land. Tidligere arbeid for å operationalisere CBE har inkludert utviklingen av detaljerte rammene for kompetanser som hver lege bør demonstrere. Imidlertid har disse modellene blitt kritisert for å mangle forbindelsen til hverdagen i helsesektoren og hva det virkelig innebærer å være helseprofesjonell. For å adressere dette ble begrepet entrustable professional activities (EPAs) introdusert i 2005. EPAs fungerer som et bindeledd mellom kompetanserammene og helsepraksis. Disse aktivitetene er enheter av profesjonell praksis som kan være betrodd til lærlinger når de viser de nødvendige kompetansene for å utføre dem uten tilsyn. EPAs utgjør et helhetlig begrep som krever en sammenhengende integrering av ulike kompetanser. EPAs har blitt populære innen kompetansebaserte programmer i mange land, med flere eksempler på effektiv implementering.