Boken «Reading, Writing, and Schooling» gir en grundig innsikt i det svenske utdanningssystemet før innføringen av obligatorisk skolegang. Den skildrer et fascinerende panorama av ulike aktører, mål og læreplaner som preget denne perioden. På slutten av det 17. århundre var grunnskole- og videregående utdanning organisert i to separate systemer. Den statlig støttede latinskolen forberedte elever fra høyere sosiale lag til fremtidige karrierer innen kirke og offentlig forvaltning gjennom en klassisk utdannelse. I kontrast til dette ble populærutdanningene begrenset til grunnleggende lese- og religionsundervisning, som ble gjennomført hjemme og vurdert av lutherske prester. I sin analyse undersøker professor Daniel Lindmark funksjonene og utviklingen av de to utdanningssystemene. Han argumenterer for at delingen av den svenske utdanningen i elitære og massebaserte systemer speiler den økende kløften mellom elite- og populærkultur som preget perioden fra 1650 til 1850. Denne sosiale og økonomiske segmenteringen mellom de øvre og nedre samfunnslag var også ledsaget av en separasjon mellom by og land.