Understanding Fandom av Dr. Mark (University of Chester UK) Duffett
Produktbeskrivelse
I tidligere tider ble fans ofte sett på som en overdrevent besatt gruppe innen publikummet. De siste tiårene har imidlertid endringer innen medieteknologi og produksjon bidratt til å gjøre fandom til en sentral del av konsumkulturen. Boken *Understanding Fandom*, med forord av Matt Hills, gir en omfattende innføring i fagfeltet fanforskning ved å belyse historiske debatter, sentrale paradigmer og metodologiske problemstillinger. I denne boka drøftes innsikter fra forskere som arbeider med fans av ulike tekster, sjangere og medieformer, inkludert TV og populærmusikk. Dr. Mark Duffett viser at fanforskning er et fremvoksende tverrfaglig felt med sine egne sentrale tenkere; en tradisjon som skiller seg fra både tekstanalyse og mottaksstudier. Gjennom å trekke på en rekke debatter innen mediestudier, kulturstudier og psykologi, argumenterer Duffett for at fandom representerer en spesifikk form for engasjement med maktforholdene i mediekulturen.