Den tredje utgaven av 'Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former' markerer et viktig milepæl i bokens utvikling, da den nå har vært en del av utdanningssystemet i nesten tre tiår. Denne boken er et verdifullt ressursmateriale for studenter innen lærerutdanning, samfunnsfag, sosialarbeid og kulturstudier. I denne nyeste utgaven har A. Camilla Wiig og Willy Aagre, begge tilknyttet Universitetet i Sørøst-Norge, jobbet sammen for å oppdatere og bearbeide innholdet. Alle de tidligere kapitlene har fått betydelige revisjoner, og to kapitler har blitt nyskrevet. Et av de nye kapitlene, skrevet av Stephen James Minton, tar for seg mobbing som et betydelig problem i ungdomsårene, og drøfter hvordan hele lokalsamfunn kan engasjeres i forebyggende tiltak. Videre bidrar universitetslektor Arnbjørg Engenes med et kapittel om subkulturer og deres særtrekk, som komplementerer kapitlet om 'Ungdomskulturer'. Boken legger sterk vekt på kulturbegrepet og er spesielt tilpasset behovene til fremtidige lærere, sosialarbeidere samt ungdoms- og kulturarbeidere. Rådgivere, lærere, karriereveiledere og sosialpedagogisk personale vil også finne nyttig og inspirerende innhold. Boken gir en grundig teoretisk tilnærming ved å bruke begreper fra sosiologi, psykologi, pedagogikk og etnografi, og trekker på teorier fra kjente akademikere som Goffman, Bourdieu, Bronfenbrenner, Vygotskij og Willis.