Boken "Ungdomsskole og ungdomsliv" utforsker de komplekse sammenhengene mellom det elevene lærer på skolen og hva de gjør i fritiden. Gjennom fersk forskning belyser den forholdet mellom skole og familie, samt hvordan læring i klasserommet korrelerer med aktiviteter utenfor skolebygget i dagens Norge. Denne boken adresserer flere viktige temaer, blant annet hvilke muligheter og utfordringer lærere står overfor når de prøver å bygge bro mellom skolefaglig læring og fritidsaktiviteter. Den stiller spørsmål ved konsekvensene av å stenge ute mobiltelefoner fra klasserommene og undersøker hvordan ansvar for elevens utvikling forhandles i utviklingssamtaler. Videre ser boken på hva foreldre gjør når ungdommer opplever vanskeligheter med skolearbeidet, samt hvordan ungdom lærer om selvstendighet både i skolemiljøet og hjemme. "Ungdomsskole og ungdomsliv" er basert på det tverrfaglige forskningsprosjektet Læring på tvers, hvor pedagoger, sosiologer og antropologer har fulgt elever på to skoler gjennom hele ungdomstrinnet. Boken henvender seg til forskere innen ungdom og utdanning, lærerutdannere og studenter i lærerutdanning.