Boken 'Innføring i forskningsmetodologi' gir en grundig innføring i sentrale metodologiske aspekter knyttet til forskningsarbeid innen psykologi, pedagogikk, spesialpedagogikk og sykepleievitenskap, samt beslektede fagområder. Med hovedvekt på kvantitative tilnærminger, forutsetter den at leseren besitter grunnleggende kunnskaper i statistikk. Selv om målgruppen primært er masterstudenter, har boken også elementer som vil være nyttige for studenter på både lavere og høyere nivåer. Et unikt trekk ved verket er hvordan empiriske metoder settes i sammenheng med vitenskapsteori, hvor det legges større vekt på prinsipper fremfor tekniske detaljer. Denne prinsippbaserte tilnærmingen gjør det lettere for leserne å forstå den viktige rollen empiriske metoder spiller i forskning. Metodiske detaljer henvises til i mer standard litteratur, mens boken selv tilbyr et mangfold av eksempler som forenkler redegjørelsen. Forfatterne, med sin omfattende pedagogiske bakgrunn fra undervisning i vitenskapsteori og forskningsmetode ved universitets- og høyskolenivå, har skapt et verk som er tett knyttet til deres egen undervisningspraksis. Til tross for arbeidsdelingen mellom forfatterne er det lagt stor vekt på å koordinere kapitlene for å sikre en helhetlig fremstilling.