Det er en utbredt oppfatning at barnets fantasi bør stimuleres og utvikles i utdanningen. Likevel er det få lærere som virkelig forstår hva fantasi er, eller hvordan den kan anvendes i praktiske metoder og teknikker som lett kan implementeres i klasserommet. I denne boken tar Kieran Egan, vinner av den prestisjetunge Grawemeyer-prisen for sitt arbeid om fantasi, opp tråden fra sin tidligere bok 'Teaching as Story Telling'. Her tilbyr han praktisk veiledning for lærere som ønsker å engasjere, stimulere og utvikle de imaginative og læringsprosesser hos barn i alderen åtte til femten år. Boken fokuserer ikke på uvanlig fantasifulle studenter og lærere, men på den typiske elevens fantasiverden og hvordan den kan stimuleres i læring. Egan viser hvordan den gjennomsnittlige læreren kan planlegge for å oppnå dette målet, og hvordan læreplanen kan struktureres for å støtte opp under denne hensikten. Denne slanke og praktisk orienterte boken inneholder en mengde konkrete eksempler på læreplan-design og undervisningsteknikker som er nøye utformet for å fremme elevenes fantasi og læring.