I 'The Reformation of the Image' utforsker Joseph Leo Koerner den radikale lærdommen som Martin Luther fremmet, nemlig at frelsen kun oppnås gjennom tro. Denne avgjørende vendingen i teologisk tenkning avskaffet behovet for helgener, spesielle prester og de rikt dekorerte og bildebelagte kirker som hadde vært viktige i tusen år. I stedet ble det vektlagt at troen kom fra hver enkelt person, gjennom den nakne Bibelens ord - Guds ord i sin reneste form. Men dersom ord, og ikke ikoniske bilder, var veien til frelse, hvorfor forsvant ikke de religiøse bildene under reformasjonen? Koerner gir oss svaret i sin mesterlige analyse av den paradoksale naturen ved protestantisk religiøs billedspråk, som samtidig er både ikonisk og ikonoklastisk. Denne 'ikonoklasjen' er karakteristisk for kunstverket fra reformasjonens tid. 'The Reformation of the Image' viser overbevisende hvordan visuell kunst ble uunnværlig for en religiøs bevegelse som bygde på ord, og belyser det komplekse samspillet mellom tro, bilde og kunst i denne viktige perioden i historien.