I "Å lære i fellesskap" utforsker forfatterne et mangfold av muligheter og utfordringer som kan oppstå under utviklingsprosjekter i barnehage og skole. Boken tar for seg viktige temaer som motstand, tidspress, motstridende forventninger, veiledning og tilnærminger til undervisning innen ulike fag. Den legger også vekt på refleksjon både i personlige og kollektive læringsprosesser. Ved å kombinere forskning med innsikter fra praksisfeltet, søker forfatterne å kaste lys over forskjellige former for samarbeid som kan bidra til forbedringer i den pedagogiske praksisen. Den innledende delen rammen inn utviklingen av barnehage og skole gjennom partnerskap på tvers av institusjoner, samtidig som den peker på de skolepolitiske trendene og retningslinjene som støtter denne tilnærmingen. Boken inneholder kapitler som gir innblikk i partnerskapet fra ulike perspektiver, inkludert bidrag fra aktører innen barnehage, grunnskole, videregående skole og høyere utdanning. Innholdet inkluderer både vitenskapelige kapitler og mer personlige beretninger som beskriver hvordan de involverte opplever samarbeidet og de beslektede utfordringene.