I boken "Å skape og studere endring" utforsker forfatterne Marit Bøe og Marianne Thoresen aksjonsforskning som en viktig metode for utvikling i barnehager. Boken fremhever hvordan ledere og personale kan samarbeide for å implementere endringer i praksis, og hvordan denne tilnærmingen kan transformere barnehagen til en lærende organisasjon. Aksjonsforskning blir beskrevet som et systematisk verktøy for å strukturere erfaringslæring, som i sin tur kan føre til ny kunnskap og betydelige endringer. Boken er delt inn i tre deler som belyser ulike aspekter av aksjonsforskning: Del 1 fokuserer på aksjonsforskning som en ledelsesstrategi, Del 2 tar for seg tilnærminger til aksjonsforskning, mens Del 3 gir en grundig gjennomgang av aksjonsforskningsprosessen. I den reviderte utgaven legges det særlig vekt på aksjonsforskning som en strategisk ledelsesressurs, der organisasjonsteoretiske perspektiver integreres for å gi et dypere forståelse av hvordan endringer kan implementeres og ledes effektivt.