I vår moderne tid er kravene til de som oppdrar og utdanner barn og ungdom høyere enn noen gang. Men er vi som voksne egentlig klare for å ta på oss denne viktige rollen? Forfatterne av 'Angsten for oppdragelse' hevder at vi har blitt usikre i våre verdier og vagere i våre voksenroller. Boken utforsker de komplekse relasjonene mellom foreldre og barn, samt lærere og elever, og gir innsikt i hvordan vi kan tydeliggjøre våre roller og fornye autoriteten uten å miste den gjensidige tilliten. Det er essensielt at vi, både som foreldre og lærere, engasjerer oss aktivt i dannelsesprosesser, og at denne viljen tydeliggjøres i våre handlinger. I denne sammenhengen må vi se utover det individuelle og familiære, og ta inn over oss de større samfunnsmessige utfordringene som kulturkonflikter, forvitring av fellesskapsverdier, miljøtrusler og økende sosiale og økonomiske forskjeller. Det er på høy tid å skape en ny besluttsomhet og gi oppdragelsen og dannelsen et nytt innhold. 'Angsten for oppdragelse' er en dyptgående og ambisiøs tekst som tar opp disse temaene med stor alvorlighet.