Boken "Àvdnet" adresserer det presserende behovet for økt kunnskap om hvordan samiske temaer kan integreres i lærerutdanningene og skolen. Samisk historie, kultur og samfunn spiller en sentral rolle i Forskrift om plan for grunnskolelærerutdanningene samt LK20. Forfatterne går i dybden på hvordan samiske emner kan inngå i fagdidaktiske praksiser på tvers av en rekke skolefag og lærerutdanningsfag. Med teoretiske perspektiver og praktiske eksempler ønsker forfatterne å vise viktigheten av å inkludere samiske tema i både skole- og lærerutdanningsfagene. De oppfordrer leseren til å utforske hvordan urfolksperspektiver kan berike undervisningen. Boken tar for seg faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til samisk kultur, historie og samfunnsforhold i fag som samfunnsfag, naturfag, pedagogikk, matematikk, språkfag og praktisk-estetiske fag. "Àvdnet" er den første boka som systematisk og forskningsbasert tar for seg disse emnene og undersøker didaktiske praksiser, med fokus på møtene mellom samer, kvener og nordmenn. Dette historiske mangfoldet har hatt en betydelig påvirkning på samfunnet vårt, og erfaringene fra disse kulturmøtene gir verdifulle perspektiver på samfunn, skole og lærerutdanning i Norge i dag. Målgruppen for boka er lærerstudenter, lærerutdannere og lærere nasjonalt, men den er også av interesse for alle som er nysgjerrige på samisk samfunn, historie og kultur, samt urfolks rolle innen utdanning.