I boken 'Begripe med kroppen' gir Biljana C. Fredriksen et helhetlig perspektiv på små barns læring, og belyser hvor avgjørende kropp, følelser og fantasifulle forestillingsevner er i denne prosessen. Med utgangspunkt i sin doktorgradsforskning, der hun studerte læringsprosesser hos barn i alderen 3-5 år, deler Fredriksen en rekke innsikter og eksempler som demonstrerer hvordan barn tilegner seg kunnskap gjennom undersøkelser av forskjellige materialer og samspill med andre barn. Eksemplene fremhever hvordan barnas unike kombinasjoner av personlige erfaringer er essensielle for at de finner sin egen læringsreise meningsfull, og hvordan de utvikler en følelse av egenverdi i fellesskapet. Boken er forankret i ny internasjonal og tverrfaglig forskning som viser hvordan kroppens forutsetninger spiller en sentral rolle i læringsprosessen. Gjennom tydelige eksempler illustrerer Fredriksen hvordan barn lærer fra sine egne erfaringer, og understreker betydningen av at voksne anerkjenner og respekterer barnas kompetanser. Fravær av slik anerkjennelse kan medføre at verdifulle ferdigheter og innsikter går tapt. Boken tilbyr dermed ikke bare teoretisk kunnskap, men også praktiske innspill for en bedre forståelse av hvordan voksnes støtte og anerkjennelse er kritisk i barns utvikling.