Hvordan kan elever bli mer aktive deltakere i sin egen skolehverdag? Denne boken tar for seg hvordan vi kan gi elevene større medansvar for sin egen læring. Forfatterne undersøker premissene som danner grunnlaget for begrepet deltakende læring og gir det et didaktisk innhold. Sammen med lærerutdannere og lærere fra skolen presenterer de eksempler på undervisning som setter fokus på deltakelse. Boken utforsker hva deltakende læring krever av både lærere og elever, samt hvilke muligheter det gir for elevenes utvikling. Deltakende læring er en tilnærming som fremmer elevens evner innen sosial interaksjon, problemløsning, kritisk tenkning og kreativitet gjennom arbeid i fagene. Eksemplene som presenteres er hovedsakelig hentet fra basisfagene norsk, engelsk og matematikk, men metodene er godt egnet for bruk i andre fagfelt også. Forfatterne ønsker å vise at det finnes mange muligheter for å tilrettelegge for deltakende læring i ulike læringsaktiviteter, enten det er før, under eller etter undervisningen. Deltakende læring kan således være et sentralt prinsipp i prioriteringen av grunnleggende læring.