Den andre leseopplæringa er en essensiell ressurs for barn og unge som ønsker å utnytte tekstverdenen fullt ut. Denne reviderte utgaven tar hensyn til gjeldende læreplaner, kartleggingsprøver og PISA-resultater, og gir en grundig innsikt i nyere forskning om barns lesing i ulike sjangre og medier. Boken er delt opp i to hoveddeler; den første fokuserer på teoretiske begreper, mens den andre tar for seg praktisk anvendelse av tekster, formidling og kompetanseutvikling. Gjennom kapitlene utforskes ulike perspektiver knyttet til barns språk- og tekstkompetanse, og alle kapitlene fra første utgave er blitt revidert for å sikre oppdatert innhold. Med den nye inndelingen av grunnskolelærerutdanningen i to løp, har relevansen til denne antologien økt markant. Fokus på 5.-10. trinn er skarpere enn noensinne, og viktigheten av å forstå den andre leseopplæringa – hvor lesekompetansebegrepet er sentralt – har fått en ny dimensjon. Lesing, enten det skjer i trykt format eller på digitale plattformer, er en forutsetning for tilegnelse av annen kunnskap og ferdigheter. Boken er skrevet av noen av landets fremste forskere innen leseopplæring. Redaktørene, Elise Seip Tønnessen og Agnes-Margrethe Bjorvand, er begge tilknyttet Universitetet i Agder, der Tønnessen er professor og Bjorvand universitetslektor. Med bidrag fra Anne Løvland (førsteamanuensis ved Universitetet i Agder), Eva Maagerø (førsteamanuensis ved Høgskolen i Vestfold) og Astrid Roe (forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo), gir boken en omfattende og dyptgående forståelse av leseopplæringens betydning og utvikling.