I boken "Den frie lekens vilkår" utforskes det hvordan den frie leken står i fare for å bli overskygget av lekbasert læring, en utvikling som skaper betydelig bekymring blant lekforskere. Denne antologien fungerer som en hyllest til den frie leken, som ikke bare er en aktivitet, men en essensiell del av barns måte å leve og erfare verden på. Bidragsyterne til verket har et felles mål om å revitalisere leken som et fenomen, der både orden og kaos spiller en viktig rolle. I teksten argumenteres det for lekens egenverdi, samt dens betydning for livsmestring, mening og helse. Boken inneholder en rekke vitenskapelige artikler som hver belyser verdien av den frie leken for barnet, fra ulike fagperspektiver og disipliner, med en fenomenologisk tilnærming. Temaene som tas opp inkluderer betydningen av rampestreker, tull og tøys i barns spontansang, og hvordan lek fremstår som et eksistensielt grunnfenomen. I tillegg utforskes små barns lek og lekende voksne i spennet mellom orden og kaos, samt lekens rolle som livsorientering. Det diskuteres også hvilke forutsetninger barnehagelærere trenger for å observere barn i frileken, samt samspillet mellom svar og gjensvar i lek og bevegelseslek, med et blikk på fenomenet lek i et historisk perspektiv.