I de første skoleårene legges et fundamentalt grunnlag for barns senere læring og personlige utvikling. Det er en betydelig oppgave for lærere på barnetrinnet å sikre en god start for de mange ulike seksåringene i klassen. Læreren må tilpasse opplæringen slik at den stimulerer engasjement og lærelyst hos elevene. Forskningen rundt begynneropplæring har vært begrenset i Norge, noe som gjør det nødvendig å oppdatere kunnskapen vår om barns utvikling og læring i forskjellige fag i de første årene av grunnskolen. I boken "Den viktige begynneropplæringen" presenteres ny og relevant empirical forskning fra norske klasserom, noe som setter det i kontekst med internasjonale studier. Forfatterne gir også en grundig oversikt over sentrale teorier, begreper og problemstillinger som gjelder dette omfattende feltet. Kapitlene dekker flere aspekter ved barns utvikling og læring i skoleårene, inkludert: begynnende opplæring i flerspråklige klasserom, både i norsk og engelsk; læreres metoder for tilbakemelding; samt dynamisk kartlegging av elevenes framgang.