Denne boken tar for seg det brede spekteret av designprosesser som finner sted i både private og offentlige organisasjoner i dagens samfunn. Den utforsker alt fra utviklingen av formelle og fysiske strukturer, til skaping av organisasjonskulturer, arbeidsprosesser, identitet og visuelle uttrykk. I 1980-årene var design av organisasjonskultur i fokus, mens den siste delen av 1990-årene var preget av et sterkt fokus på formaliserte styringssystemer. I dag ser vi derimot en ny trend med økt oppmerksomhet på design av tjenester, både fysiske og digitale, samt grønne bygninger og åpne kontorlandskap, logoer og igjen, design av organisasjonskultur. Boken gir et helhetlig bilde av organisasjoner som komplekse samlinger av ulike bestemte ordener, inkludert kvalitetssystemer, sikkerhetskulturer, prosedyrer for risikohåndtering og koordinering mellom organisatoriske enheter. Kapitlene i boken tilbyr ulike perspektiver og refleksjoner som bidrar til en dypere forståelse av disse temaene.