«Det store skolespranget» presenterer en innovativ tilnærming til organiseringen av grunnskolen, og tar sikte på å forbedre opplæringen uten å kompromittere skolens essens. Boken gir en klar og forståelig forklaring på hvordan den foreslåtte skoleordningen kan løse eksisterende utfordringer, som umotiverte elever, uro i klasserommet, atferdsproblemer, mobbing, og skolevegring. Gjennom anerkjent psykologisk forskning og konkrete skoledata belyses de sentrale punktene, illustrert med gjenkjennelige historier og eksempler fra skolens virkelighet. Denne nye modellen for skolegang representerer et betydelig paradigmeskifte, og åpner for nye muligheter for elever, lærere, foreldre og samfunnet som helhet. Boken setter også fokus på begrensningene i dagens forskning innen skole og utdanning, og utfordrer leserne til å tenke nytt om hvordan barn og unges atferd og læring i skolen kan forstås. «Det store skolespranget» er en uvurderlig ressurs for alle som ønsker å få en dypere forståelse av dagens utdanningssystem.