Digital teknologi for læring og undervisning i skolen
Produktbeskrivelse
Boken "Digital teknologi for læring og undervisning i skolen" fremhever viktigheten av elevaktive undervisnings- og læringsmetoder i tråd med den nye læreplanen (LK20). I en tidsalder der teknologi spiller en sentral rolle, undersøker denne antologien hvordan digitale verktøy kan berike undervisningen og læringsopplevelsene. Den setter særlig fokus på hvordan fagspesifikk kompetanse, evne til selvstendig læring, kreativitet, samt ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid, må integreres i pedagogisk og didaktisk tenkning når digital teknologi anvendes i skolen. Formålet med antologien er å heve den profesjonsfaglige digitale kompetansen hos lærerstudenter, samtidig som den styrker digital kompetanse blant fagmiljøene i skolen. Gjennom ulike perspektiver og forskning på feltet, bidrar forfatterne til en dypere forståelse av hvordan digital teknologi kan anvendes pedagogisk. Boken tar for seg dagens praksis i skolene, men gir også kontekst ved å se på historiske forhold og utviklingen av teknologibruk i læringsprosesser. Videre introduseres flere teoretiske tilnærminger til teknologibruk både i og utenfor skoleverket. Målgruppen for boken inkluderer studenter som studerer pedagogikk og lærerutdanning, aktive lærere, skoleledere, samt forskere innen IKT-feltet.