Med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 ble dybdelæring et sentralt prinsipp i norsk undervisning. Dette forutsetter at elever aktivt utforsker, ser sammenhenger og dykker ned i forståelsen av begreper på tvers av fag. I boken 'Dybdelæring i musikk' tar Odd Torleiv Furnes for seg dybdelæringens betydning i musikkfaget og how dette reflekteres i den aktuelle læreplanen. Furnes belyser essensielle temaer innen musikk, med dybdelæring som utgangspunkt. Emner som musikkens forbindelse til følelser, persepsjonens rolle, estetikk, kroppsforankret tenkning og begrepslæring undersøkes grundig. Med en solid forankring i kjerneelementene og kompetansemålene i læreplanen for musikk, ønsker forfatteren at boken skal være en verdifull ressurs for både lærere og studenter. Den gir en dypere forståelse av hva dybdelæring betyr for musikkfaget, samtidig som den tilbyr inspirasjon og ideer for de som planlegger undervisning. Boken henvender seg primært til studenter i lærerutdanningen, PPU og masterprogrammet i praktiske og estetiske fag, samt lærere som ønsker å utvikle sin undervisningspraksis innen musikk.