Hvordan kan naturfaglæreren engasjere elevene i naturfag og samtidig hjelpe dem med å utvikle en dyp fagforståelse samt evnen til å anvende det de har lært? Naturfagundervisningen i skolen har ofte blitt beskrevet som en 'mil bred og en tomme dyp', men dagens anbefalinger oppfordrer lærere til å fokusere på dybdelæring gjennom sentrale og grunnleggende byggesteiner i faget. Hva innebærer dette i praksis? I boken 'Dybdelæring i naturfag' utforsker forfatterne hva dybdelæring er, og de presenterer nyere forskning som belyser hvordan undervisningen kan organiseres for å fremme en god progresjon i elevenes faglige forståelse, kunnskap og ferdigheter. Dybdelæring er et gjennomgående tema i hele boken og blir satt i sammenheng med ulike fagdidaktiske emner, som valg av kjerneelementer, utforskende undervisning, anvendelse av modeller, variasjon i læringsarenaer og grunnleggende ferdigheter. Boken henvender seg til lærere, lærerutdannere og lærerstudenter som ønsker å utvikle og forbedre naturfagundervisningen i skolen.