I boken "Elever som forskere i naturfag" utforsker forfatterne betydningen av utforskende arbeidsmåter i naturfagundervisningen. Dette tilnærmingen gir elever mulighet til å utvikle en dypere interesse for faget, opparbeide metodologisk kompetanse, samt styrke sin kreativitet og evne til kritisk vurdering av data og informasjon. Forfatterne tilbyr lærere konkrete metoder kombinert med fagdidaktiske teorier, og gir praktiske råd om hvordan man kan implementere disse arbeidsformene for å styrke naturvitenskapelig kompetanse blant elever. Boken er relevant og praksisnær, med rikelig med eksempler fra klasserommet som illustrerer hvordan slike metoder kan anvendes i virkeligheten. I denne oppdaterte utgaven har forfatterne innarbeidet nye innsikter i lys av de reviderte læreplanene, og knytter utforskende arbeidsmetoder til dybdelæring og tverrfaglige temaer. Den henvender seg primært til lærere på 8.-11. trinn, men er også verdifull for lærerutdannere, studenter og forskere som ønsker en inngående diskusjon om praksisnære arbeidsmetoder i naturfag.