I hvilken grad kan etikk bidra til bærekraftig forretningsdrift? Boken "Etikk og bærekraft" av Øyvind Kvalnes utforsker det viktige ansvaret bedrifter har for konsekvensene av sine handlinger. I dagens samfunn stilles det krav til virksomheters bevissthet rundt etikk, samfunnsansvar og bærekraft, og denne boken gir leseren verktøyene som trengs for å navigere i dette komplekse landskapet. Boken er velskrevet og kombinerer teoretiske rammer med praktiske eksempler, noe som gjør det enklere for leserne å forstå de etiske utfordringene som kan oppstå i en organisasjons hverdag. Gjennom dilemma-trening gir boken leserne mulighet til å reflektere over egne valg og lære seg å argumentere for sine beslutninger. Den reviderte 2. utgaven av "Etikk og bærekraft" tilfører et betydelig fokus på bærekraft, et kritisk konsept når det kommer til å forstå hvordan både enkeltpersoner og organisasjoner må håndtere konsekvensene av sine valg. Den inneholder åtte nyskrevne kapitler som utvider perspektivene innen etikk, med spesiell oppmerksomhet på temaer som klimaparadokset, etikk relatert til kunstig intelligens, sosiale medier, og skattemoral. Boken henvender seg primært til studenter som ønsker en dypere forståelse av etikkens plass og betydning i arbeidslivet, men også praktikere, både ansatte og ledere, vil finne stor verdi i innholdet. Den gir innsikt i hvordan man kan identifisere og håndtere etiske dilemmaer i egne organisasjoner, noe som er essensielt for dagens moderne arbeidsliv.