Følelseshåndtering og relasjonsbygging i skolen er en essensiell ressurs for pedagoger som ønsker å forbedre læringsmiljøet og styrke relasjonen mellom lærer og elev. Boken fremhever hvor betydningsfullt det er å bygge solide relasjoner basert på gjensidig forståelse av egne og andres følelser. I denne oppdaterte 2. utgaven har forfatteren integrert ny forskning og tilpasset begrepsbruken for å gjøre innholdet mer tilgjengelig for leserne. Øyvind Fallmyr understreker hvordan følelsesveiledning kan transformere elevers identitetsfølelse, og introduserer to spesifikke metoder som legger til rette for forsoning og reparasjon av relasjoner mellom lærer og elev. Boken er tilrettelagt for studenter innen pedagogikk og lærerutdanning, men har også verdifulle innlegg for profesjonelle i andre felt som arbeider med barn og ungdom, inkludert ansatte innen barneverntjenester, pedagogisk-psykologisk tjeneste, skolehelsetjeneste, helsestasjon og psykisk helsetjeneste. Boken gir en dypere innsikt i viktigheten av emosjonell intelligens i skolens hverdag, noe som er avgjørende for å løse mellommenneskelige utfordringer og fremme en positiv læringsopplevelse.