I boken "Fra skolefravær til skoledeltagelse" tar Branca Lie for seg flere kritiske spørsmål knyttet til skolefravær blant barn og unge. Hun undersøker hvordan miljøsensitivitet påvirker elevenes tilstedeværelse på skolen, samt hvordan høysensitivitet kan tolkes fra et pedagogisk-psykologisk perspektiv. Videre belyser hun hvordan skolerelatert stress og skoleangst kan være medvirkende faktorer til utviklingen av fravær. Et annet sentralt tema er internettavhengighet og dens innvirkning på elevenes skolegang. Boken gir også innsikt i hvordan skolen og den pedagogisk-psykologiske tjenesten, sammen med foreldrene, kan støtte barn og unge med utfordringer knyttet til interaktiv mediebruk. Gjennom en grundig drøfting av nyere forskning og egne erfaringer, presenterer forfatteren faktorer som kan spille inn på skolefravær og foreslår strategier for å få elever tilbake til skolen. Den er nyttig for lærere, ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste, barneverntjenesten, samt de som arbeider innen sosial- og helsefag.