Boken "Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst" fungerer som en sentral grunnbok innen aktivitetsfag og belyser hvordan fritidskontekster kan fungere som pedagogiske plattformer for utvikling av barn og unge. Den utforsker forskjellige psykologiske og sosiologiske perspektiver på verdien av fritid og dens innflytelse på menneskelig utvikling. Videre avdekkes hvilke arenar og pedagogiske verktøy som er essensielle, samt hvordan prosessen for involvering bør foregå og hvilke konsekvenser dette har for arbeid med miljøet. I den avsluttende delen av boka knyttes teori sammen med didaktikk gjennom en rekke fritidsaktiviteter som musikk, drama, nettaktiviteter, film, friluftsliv, fysisk aktivitet og motorikk. Denne boka er spesielt tilrettelagt for studenter og profesjonelle som jobber med barn og unge, samt de som er involvert i oppvekst og utvikling. Reidar Säfvenbom, redaktør og hovedforfatter, er en anerkjent forsker ved Norges idrettshøgskole, og bidragsyterne rundt han bringer med seg en bred erfaring fra aktivitetsfag og bruk av aktiviteter i pedagogisk sammenheng.