Grunnbok i spesialpedagogikk gir en grundig og helhetlig innføring i det spesialpedagogiske fagområdet. Boken dekker både generelle og spesifikke aspekter ved dette varierte og viktige feltet. De første ni kapitlene tar for seg essensielle spesialpedagogiske oppgaver, rettigheter, samt sentrale begreper og perspektiver. Leserne vil også få innsikt i etikk og verdier, samt hvordan barns og unges læring, utvikling og oppvekst påvirkes. Videre undersøkes barnehagens og skolens ansvarsoppgaver i relasjon til spesialpedagogikk. De siste ti kapitlene fokuserer på spesialpedagogiske støtte- og hjelpetiltak for barn med ulike utfordringer, herunder generelle og spesifikke lærevansker, språk- og talevansker, hørsels- og synsvansker, døvblindhet, psykososiale utfordringer, autisme, motoriske vansker, samt barn med et spesielt stort læringspotensial. Dette er den andre utgaven av boken, som er en essensiell lærebok for bachelorstudenter innen spesialpedagogikk, pedagogikk og lærerutdanning. Den omfattende revisjonen har resultert i nyskrivne kapitler og en rekke oppdaterte perspektiver.