"Historiedidaktikk" er en uunnværelig ressurs for både nåværende og kommende historielærere. Boken er delt inn i tre omfattende deler som tilbys leserne dyptgående innsikt i faget. Den første delen gir en grundig gjennomgang av historiedidaktisk forskning, som utforsker hvordan elever oppfatter og forstår fortiden. Leseren får også et innblikk i utviklingen av historie som fag i Norge, i tillegg til internasjonale perspektiver. I denne sjette utgaven er innholdet tilpasset det oppdaterte Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) og ny forskning innen historiedidaktikk, med spesifikk vekt på dybdelæring, sentrale spørsmål og elevvurdering. Del to dykker inn i metodikken innen historiedidaktikk, der forfatteren utforsker teorigrunnlaget, og gir konkrete eksempler på anvendelse i klasserommet. Lund presenterer og diskutere aktivt ulike læringsstrategier, fra kildegransking og kreativ skriving til fortellingsteknikker, simulering og rollespill. Videre omhandler bokas innhold digital læring i historie og bruken av bilder og film som kilder. Kapitlet som omhandler elevvurdering belyser hvordan ny historiedidaktisk forskning har resultert i innovative oppgave- og vurderingsformer, skreddersydd for å utvikle elevenes historiske forståelse.