I boken «Hva skal vi med historie?» stiller forfatterne Lise Kvande og Nils Naastad et viktig spørsmål som treffer kjernen av historiefagets betydning. Denne boka utforsker hvorfor det er vesentlig å studere og formidle historie, og den belyser flere sentrale funksjoner ved fagfeltet. For historielærere er historie ikke bare et teoretisk kunnskapsstoff, men også en praktisk kunst i formidlingen til elevene. I denne læreboken integreres teori og praksis på en unik måte, og leserne får faglig funderte råd om hvordan man kan gjøre undervisningen både relevant og engasjerende. Boken er delt inn i ni kapitler som tar for seg temaer som historie som erfaringsrom, myndiggjøring, identitet, demokratifostring, kategorisering, fortelling, prosess og sammenheng, samt historie som sted og materiell kultur. Den oppdaterte 2. utgaven inneholder flere nye eksempler og er en verdifull ressurs for både studenter og lærere. Kjersti Dybvig bemerker at «denne boken besvarer spørsmålet i tittelen, på en inspirerende og kunnskapsrik måte».