I boken "Individsentrert læring" adresserer Gro E. Paulsen sentrale spørsmål angående den norske skolen. Hva er egentlig en skole? Hvem har ansvaret for å kontrollere kvaliteten og innholdet i opplæringen, og hvordan bør dette gjøres? Paulsen utforsker også om dagens unge voksne besitter dårligere ferdigheter i lesing og regning enn tidligere generasjoner. Forfatteren tar oss med på en reise hvor hun knytter sammen pedagogiske teorier, skolepolitikk, forskningsfunn og praktiske erfaringer fra klasserommet. Hun fremhever hvordan dagens skoledebatt ofte mangler nødvendig åpenhet, preget som den er av polarisering og politisering. Uenigheten om pedagogiske og faglige spørsmål skaper et miljø hvor perspektivene ofte plasseres i en skala av det gode og det onde, noe som hemmer samarbeidet om reformer. Resultatet kan bli at prestisje går foran pedagogisk kvalitet, noe som potensielt kan lede til skolepolitiske feiltakelser med alvorlige konsekvenser for våre barn og unge. Paulsen oppfordrer til et mer konstruktivt samarbeid og åpen dialog i utviklingsarbeidet, og advarer mot risikoen for å kaste bort verdifull skoletid på eksperimenter som ikke gir reell pedagogisk gevinst.