Boken 'Inkludering og mangfold' utforsker hvordan skolen kan bli et inkluderende felleskap hvor alle elever får mulighet til å delta aktivt, både sosialt og faglig. Den setter søkelys på det komplekse samspillet mellom mangfoldet i elevgruppen og fellesskapet skolens rammene legger opp til. Gjennom et spesialpedagogisk perspektiv belyser forfatterne de reelle utfordringene politikere, skoleledere og lærere møter i dagens skole, spesielt når det gjelder elever med forskjellig bakgrunn og varierende forutsetninger for læring. Boken gir en teoretisk innsikt i de overordnede prinsippene for inkludering og mangfold, samtidig som den søker å gi konkrete løsninger og eksempler på praksis. Med bidrag fra anerkjente fagfolk innen spesialpedagogikk henvender boka seg til studenter, lærere, skoleledere og alle som er involvert i utdanningsfeltet. Den vil også være av interesse for forskere som arbeider med spørsmål relatert til inkludering og mangfold i utdanningssystemet.